یاسین رامین کیست؟ + حواشی آبیِ آسِمون برگزاری مراسم بزرگداشت فردوسی بزرگ در مشهد، فردا (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) خوش نویسی؛ حس بی پایان نگارش قلم روی کاغذ زینب رفیعی بازیگر نقش نورا در سریال رخنه کیست؟ هم افزایی هنر سنتی و مدرن در بازنمایی شاهنامه آجر‌هایی برای عمارت خیالی فردوسی و فرهنگ پرسشگری معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره شعر کودک و نوجوان رضوی «امتزاج» به جشنواره پونای هند می‌رود نشان فردوسی به حماسه‌گران منتخب حوزه پژوهش اهدا می‌شود زمان پخش و بازپخش سریال «هفت‌سر‌اژد‌ها» «سیاره میمون‌ها» صدرنشین گیشه جهان اختصاص بودجه میلیاردی برای ساخت دفاتر سینمای جوان در شهرستان‌ها برگزاری جشن ۱۰۰سالگی برای اسکار پخش فیلم «ناظر» به مناسبت ولادت امام‌رضا (ع) + زمان اکران آنلاین بازدید رایگان از آرامگاه‌ شاعران در ۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی + جزئیات شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

بازنشر سه دفتر شعر از هوشنگ ابتهاج (سایه)

  • کد خبر: ۱۴۱۰۴۳
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
بازنشر سه دفتر شعر از هوشنگ ابتهاج (سایه)
سه دفتر شعر امیر هوشنگ ابتهاج با عناوین «تاسیان»، «سیاه‌مشق» و «بانگ نی» از سوی انتشارات کارنامه بازچاپ شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سه دفتر شعر امیر هوشنگ ابتهاج (ه. الف. سایه) شاعر نامدار ایرانی که به تازگی دار فانی را وداع گفت، از سوی نشر کارنامه تجدید چاپ شد.

این سه دفتر شعر با اسامی «تاسیان»، «سیاه مشق» و «بانگ نی» روانه بازار کتاب شده است.

دفتر شعر «تاسیان» برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ منتشر شد و شعر معروف ارغوان نیز در آن قرار دارد. اشعار این کتاب در اوزان نیمایی و قالب‌های غیرکلاسیک سروده است. شعر‌های این کتاب در فاصله بین سال‌های ۱۳۲۵ تا ۱۳۸۰ در قالب «شعر نو» سروده است که البته بسیاری از آن‌ها در مجموعه‌های ترکیبی قبلی شاعر نیز منتشر شده‌اند.

دفتر شعر «سیاه مشق» دربردارنده مجموعه اشعار موزون ابتهاج به سبک غزل، مثنوی، رباعی، دو بیتی و قطعه است که اولین نسخه آن نخستین بار در سال ۱۳۳۲ با ۳۶ غزل و در ۱۴۸ صفحه منتشر شده و به تازگی بازچاپ شده است.

کتاب «بانگ نی» نیز یک مثنوی بلند از ابتهاج است که در فاصله سال‌های دهه ۴۰ تا دهه ۶۰ سروده شده و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ منتشر شده بود. به گفته منتقدان این دفتر شعر با نگاهی به رویداد‌های زمانه زیست شاعر و آرمان‌های آدمی به آینده چشم دارد.

امیر هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر در تابستان سال جاری پس از طی یک دوره بیماری و در ۹۵ سالگی در آلمان درگذشت و پیکر وی پس از انتقال به ایران در زادگاهش شهر رشت به خاک سپرده شد.

با رفتن سایه آخرین برگ از دفتر پرحادثه غزل معاصر ورق خورد و شعر پارسی واپسین بازمانده سترگ خودش را از دست داد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->